La
música s’incorpora a la vida, tots tenim el nostre ritme vital i
la natura també. Usualment ni ens adonem que és així, però ho és.
De la mateixa manera en la primera infància tampoc no ens adonem de
com a través de les cançons, de les danses i de les audicions estem
instaurant en l’infant el gust per les coses que tenen un sentit i
com treballem de manera implícita els conceptes del llenguatge
musical.
Cançoners
o llibres de cançons:
una manera de reforçar l’interès i la memòria de les activitats
que anem acumulant al llarg del curs, o el contrari, una manera de
preveure i comunicar les activitats que farem al llarg del curs, és
l’elaboració d’un cançoner que estigui a disposició de cada
infant i de les famílies. Fem còpies de les làmines de cançons i
amb totes elles elaborem un llibre per a cada infant i cada família.
Als infants a l’aula els serveix per anar mirant i cantant les
cançons entre ells i a les famílies els agradarà també participar
d’aquesta manera en l’educació dels seus fills i filles.
La
cançó, l’audició i les danses
són recursos musicals. Quan els infants dansen i es mouen lliurement
per l’espai seguint el ritme de la música, treballen la
coordinació dels moviments del cos, els adeqüen a un temps, el que
marca el ritme, i a un espai, segons els seus moviments.
A
vegades, l’educadora canta per tranquil·litzar, altres per
divertir, altres per gaudir de l’atmosfera que es produeix quan la
cançó atrau els nens…
Totes
les ocasions són adequades per cantar, però cal que l’educadora
triï bé la cançó que han d’aprendre els nens: han de ser
adequades a les edats i als moments. S’han de tenir clares quines
cançons són apropiades per escoltar, quines per als moments dels
hàbits, per anar-se a rentar les mans, per dinar, per dormir, per
ballar. Cal tenir en compte la melodia i el text; si els nens i nenes
són molt petits són apropiades cançons amb poc text i melodia
senzilla.
El
procés per aprendre cançons és el següent:
1. Escoltar
la cançó tota sencera primerament i després per fragments.
2. Imitar
sota les indicacions de l’educadora o educador.
3. Reconèixer
i saber-se situar dins la melodia.
4. Reproduir-la
i modificar-la si aquest és el cas, un cop ja està ben assumida.
Aquí
us deixem algunes de les cançons que poden començar a formar part
del vostre cançoner, a casa ,a la Llar d’infants o escola bressol.
No hay comentarios:
Publicar un comentario