miércoles, 4 de febrero de 2015

El cançoner

La música s’incorpora a la vida, tots tenim el nostre ritme vital i la natura també. Usualment ni ens adonem que és així, però ho és. De la mateixa manera en la primera infància tampoc no ens adonem de com a través de les cançons, de les danses i de les audicions estem instaurant en l’infant el gust per les coses que tenen un sentit i com treballem de manera implícita els conceptes del llenguatge musical.

Cançoners o llibres de cançons: una manera de reforçar l’interès i la memòria de les activitats que anem acumulant al llarg del curs, o el contrari, una manera de preveure i comunicar les activitats que farem al llarg del curs, és l’elaboració d’un cançoner que estigui a disposició de cada infant i de les famílies. Fem còpies de les làmines de cançons i amb totes elles elaborem un llibre per a cada infant i cada família. Als infants a l’aula els serveix per anar mirant i cantant les cançons entre ells i a les famílies els agradarà també participar d’aquesta manera en l’educació dels seus fills i filles.

La cançó, l’audició i les danses són recursos musicals. Quan els infants dansen i es mouen lliurement per l’espai seguint el ritme de la música, treballen la coordinació dels moviments del cos, els adeqüen a un temps, el que marca el ritme, i a un espai, segons els seus moviments.
A vegades, l’educadora canta per tranquil·litzar, altres per divertir, altres per gaudir de l’atmosfera que es produeix quan la cançó atrau els nens…
Totes les ocasions són adequades per cantar, però cal que l’educadora triï bé la cançó que han d’aprendre els nens: han de ser adequades a les edats i als moments. S’han de tenir clares quines cançons són apropiades per escoltar, quines per als moments dels hàbits, per anar-se a rentar les mans, per dinar, per dormir, per ballar. Cal tenir en compte la melodia i el text; si els nens i nenes són molt petits són apropiades cançons amb poc text i melodia senzilla.
El procés per aprendre cançons és el següent:
1. Escoltar la cançó tota sencera primerament i després per fragments.
2. Imitar sota les indicacions de l’educadora o educador.
3. Reconèixer i saber-se situar dins la melodia.
4. Reproduir-la i modificar-la si aquest és el cas, un cop ja està ben assumida.

Aquí us deixem algunes de les cançons que poden començar a formar part del vostre cançoner, a casa ,a la Llar d’infants o escola bressol.

No hay comentarios:

Publicar un comentario