Actualment, les noves tecnologies s’han convertit en una eina útil i imprescindible en el dia a dia. Ningú no dubta que, gràcies a Internet, tenim accés a una quantitat il·limitada d’informació i que, per tant, pot significar una gran eina per a l’educació dels nostres fills. Tampoc no es pot negar que el futur passa per tenir un bon domini de l’ordinador, el mòbil, l’iPad i altres aparells que encara no han sortit a la venda.
Hi ha alguns factors com la immediatesa en la informació, la bona qualitat de les imatges o la facilitat d’ús que propicien que els nens i els adults s’enganxin a aquestes noves tecnologies amb facilitat. El perill no rau en el seu ús, sinó en un consum excessiu i abusiu que pot provocar problemes d’atenció, trastorns d’aprenentatge, dificultats per establir relacions, obesitat, o la cada vegada més estesa addicció a les noves tecnologies.
Així doncs, no es tracta de frenar la curiositat dels nens, però entre la manca d’estímuls i la saturació s’ha de trobar un punt d’equilibri i seny. Per això, l’adult ha d’establir ordre i control.
Com fer un bon ús de les pantalles?
- En el cas dels més petits, és important filtrar i supervisar els continguts i, així, controlar què veuen i a què juguen. Els nens només han de tenir accés a continguts adequats i sempre tenint en compte la seva edat. En molts jocs i pel·lícules és habitual veure escenes violentes i de lluita, accions que els nens solen imitar després en els seus jocs. Hi ha el perill de generar certa tolerància cap a les conductes agressives com a forma de relació o solució de conflictes. És interessant remarcar els valors positius que interessa inculcar als nens, com l’amistat, la superació de dificultats i reptes, etc.
- La supervisió i la seguretat s’hauran d’anar revisant en funció de l’edat, ja que l’accés als continguts i el domini de l’eina també aniran variant.
- És important controlar el temps que els nostres fills passen davant de les pantalles. S’ha d’estipular un temps d’utilització, que es pot pactar amb anterioritat, i avisar el nen amb antelació de quan ha de deixar la pantalla. És aconsellable procurar que coincideixi amb la fi del programa o del joc.
- Hem d’afavorir una bona higiene visual i de la postura. Sempre mantenir una distància correcta de la pantalla i facilitar que els ulls treballin tant de prop com de lluny.
- Suggerir als nostres fills altres usos per a les noves tecnologies; no només l’aspecte lúdic, sinó també la seva utilitat per satisfer curiositats, buscar imatges, escoltar música o aprofitar recursos educatius.
- Acompanyar i participar amb els nostres fills en l’ús dels nous gadgets tecnològics, per poder explicar i comentar allò que apareix a la pantalla i preguntar o proposar altres punts de vista. En definitiva, ajudar a entendre i a diferenciar entre realitat i fantasia. Una bona estona d’entreteniment i diversió també pot permetre pensar i desenvolupar la imaginació i la creativitat. És interessant remarcar els valors positius que volem inculcar als nostres fills.
- També podem ajudar a desenvolupar el sentit crític del nen fomentant discussions sobre el que està mirant o fent, ja que, sovint, consumeixen molta informació sense valorar el missatge.
- En cap cas, l’ús de les noves tecnologies ha de substituir la lectura d’un conte o un llibre. Especialment, si la lectura es fa acompanyat d’un adult; els nens necessiten el contacte físic i emocional propi de les relacions socials. Els gadgets tecnològics no es poden utilitzar com si fossin mainaderes, amb la finalitat que el nen estigui tranquil i controlat. Hi ha moltes activitats que es poden realitzar mentre l’adult està ocupat, i que només requereixen un missatge verbal. Mai s’ha d’oblidar el beneficiós efecte d’una paraula bonica, un gest, una carícia, una abraçada o un petó.
No hay comentarios:
Publicar un comentario